EDUKACJA DO ODBIORU MEDIÓW

Niezbędna jest stała i zaplanowana edukacja do odbioru mediów. Edukacja powinna objąć szerokie kręgi społeczne, a zwłaszcza młodzież. U jej podstaw musi znaleźć się prawda, że wolność domaga się odpowiedzialności. Zdecydowana większość odbiorców słucha radia czy ogląda telewizję najczęś­ciej po powrocie z pracy czy ze szkoły; Człowiek jest na ogół zmęczony i media mają być dla niego odprężeniem i rozrywką. Zmęczenie odbiera kontrolę świadomego odbioru. Większość telewidzów uważa, że obraz w telewizji to rzeczywistość. Uważa tak, choć sama nazwa wskazuje na co innego: tele „wizja”. Wizja – a nie rzeczywistość. Należy więc uświadomić człowiekowi dystans pomiędzy rzeczywistością a obrazem. Nawet, jeżeli twórcy obrazu nie „zakładają manipulacji, jest on zawsze czyjąś projekcją. Jest to zawsze jakiś projekt i jakaś konstrukcja. Uświadomić należy telewidzowi, że inny jest język techniki audiowizualnej, a inny przekazu werbalnego – linearnego. Język mediów, a zwłaszcza telewizji, trafia najpierw do uczuć, a potem, lub wcale – do intelektu. Język szkoły jest językiem werbalnym. Choć w szkole obecnie często sięga się po język mediów. Tym bardziej więc potrzebna jest edukacja do odbioru mediów.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply